vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ - 02 December 2018
حجت الاسلام والمسلمین غرویان/ ۱۷

فقه مستحدثه| بررسی رابطه بیوتروریسم و تراریخته

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین غرویان گفت: یکی از دلائلی که برخی از ترویج تراریخته منع می‎کنند، منجر شدن توسعه تراریخته به مسئله «بیوتروریسم» است، ولی متأسفانه این دلیل نیز یکی از دلائلی است که پشت‎پرده‌های سیاسی در آن دخیل است و الّا خطری که از حیث بیوتروریسم در تراریخته وجود دارد در بسیاری دیگر از فناوری‎های نوظهور نیز موجود است در حالی‎که در آن موارد منعی از آقایان صادر نشده است.
به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در هفدهمین جلسه از درس خارج فقه تراریختگی به نقد نظر مرحوم آیت الله مصطفی خمینی نسبت به استدلال بر عدم جواز تغییر ماخلق الله در منع اصلاح ژنتیک پرداخت و گفت: استناد به تغییر ماخلق الله در موضوعاتی مثل ریش‎تراشی، تراریختگی و مسائلی از این دست تخصیص اکثر را به همراه دارد که مستهجن و قبیح است.

وی در تبیین نظر یکی از ویژه‎دان‎ها به نام دکتر مسعود شمس‎بخش، پیرامون سیاسی شدن بحث تراریختگی، عنوان داشت: دکتر شمس بخش، قائل است بحث تراریخته به یک مسئله سیاسی در کشور تبدیل شده و ضرر آن متوجّه مردم و جامعه علمی است که نمی‎توانند از منافع تراریخته در کشور بهره‎برداری کنند، لذا مسئولان و تصمیم‌گیرندگان کشور باید کاری کنند که بحث‎ها صرفاً توسط افراد متخصص و خارج از فضای سیاسی انجام گیرد و بار عمده این کار روی دوش علما است تاتصمیم‎گیرندگان.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: مباحث علمی گاهی ذاتاً سیاسی هستند مثل بحث ولایت فقیه، بعضی از مباحث ذوجوانب هستند و جوانب مختلفی دارد و از یک حیث دینی و مذهبی و حیث دیگری سیاسی و اجتماعی هستند و این مباحث است که یک مقداری ابهام آفرین است و مشکل‎ساز می‎شود.

وی بحث فقهی فروش نفت به کفار را به عنوان مثال برای سیاسی شدن فقه عنوان کرد و گفت: در فقه بحث می‎کنند که نفت را چگونه و به چه کسی بفروشیم؛ اگر فقهائی که مخالف دولت هستند این موضوع را عنوان درس خود قرار دهند به این نتیجه می‎رسند که فروش نفت به کشور‌های اروپایی و غربی حرام است، ولی پشت پرده این فتوا تضعیف دولت و به چالش کشاندن محبوبیت دولت است.
 
حجت الاسلام والمسلمین غرویان اضافه کرد: به خاطر سیاسی شدن مباحث فقه، ضرورت دارد برای کشف پشت پرده فتاوای فقهی، آراء و اقوال فقهی تحت بررسی و تحلیل قرار بگیرند تا انگیزه‎های سیاسی از آراء فقهی تفکیک شوند.
 
وی بحث تراریخته را از مباحثی عنوان کرد که غرائض سیاسی در آن‎ها دخیل است و در این رابطه خاطرنشان کرد: اگر این مسئله در گروه‎بندی‎های سیاسی بیافتد تخصیص اعتبارات در پژوهش و تدریس و اختصاص هیئت‎های علمی به آن تحت الشعاع قرار می‎گیرد که این پدیده، به هیچ عنوان پسندیده نیست.
 
 
خلاصه درس جلسه گذشته

حجت الاسلام والمسلمین غرویان در درس گذشته گفت: نکته‎ای که برای من مهم است رابطه تغیّر با فقه است؛ وظیفه فقه بیان احکام افعال مکلّفین است و هر فعلی از افعال مکلّفین مثل بیع، اجاره، نماز و روزه خود یک نوع تغییر است که تصرّفاتی را در حالات نفس یا دیگران به همراه دارد.

وی در پایان بررسی بررسی ماهیّت «ماخلق الله» را یک امر ضروری در روند بحث دانست و گفت: تبیین ماهیت ماخلق الله نباید مغفول بماند و باید بررسی شود که از نظر ماهوی «ماخلق الله» چه مفهومی دارد و چه مرجعی صلاحیت تشخیص آن را دارد؟
 
 
در ادامه مشروح مباحث مطرح شده در این جلسه تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:


بررسی جنبه‎های سیاسی مسئله تراریختگی

چند نکته باقی مانده که من در این جلسه به آن‎ها اشاره می‎کنم. یکی این است که بحث تراریخته و یا اصلاح ژنتیک جنبه‎های سیاسی پیدا کرده و مخالف و موافق نظراتی که داده‎اند بعضاً مواضع سیاسی در آن‎ها دخیل بوده است و این بحثی است که باید مطرح شود.

مسائل دیگری هم ما داریم که گاهی این ابهام را پیدا می‎کند که نمی‌دانیم نظر موافق و مخالف علماء به لحاظ عقائد علمی اوست یا به لحاظ مواضع سیاسی؟
 

نظر دکتر مسعود شمس‎بخش پیرامون سیاسی شدن بحث تراریختگی

آقای دکتر مسعود شمس‎بخش عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرّس و دارای دکترای میکروب‎شناسی از دانشگاه آدلایت استرالیا ایشان به این موضوع پرداخته است به عنوان یک کارشناس. من نظرشان را می‎خوانم و بعد نقد‌هایی را مطرح می‎کنیم.

از ایشان سؤال کرده‎اند که نظرتان در رابطه با بحث تراریخته چه هست؟ ایشان در جواب گفته است: «فکر می کنم موضوع تراریختی بحثی علمی است که قدری دچار انحراف شده و وارد مباحث سیاسی شده است و به جای اینکه در محافل علمی تخصصی بررسی شود، از آن خارج شده و بعضاً مستمسکی برای بعضی بحث‌های خارج شده و بعضا سیاسی و درگیری‌ها شده است. بنابراین تصور من این است که جای این بحث در کنگره‌های علمی و مجامع علمی تخصصی است. البته موافقان و مخالفان زیادی، چه در ایران و چه در خارج از ایران، دارد و گاهی از آن سوءاستفاده هم شده است. در ایران متأسفانه بحث قدری سیاسی شده است.»

از ایشان می‎پرسند که علت این انحراف چه بوده است؟ آیا این انحراف از موضوع، برای آینده کشور و جامعه مضر نیست؟ ایشان در جواب می‌گوید: «بسیار مضر است. مشکل جدی این است که از امکانات و تکنولوژی‌ای که می‎توانیم به شکل منطقی و درست از آن استفاده کنیم، به دلیل مشکلاتی که دارند، پرهیز کنیم و این ممکن است در فضای سیاسی به جامعه تحمیل شود؛ یعنی بدون اینکه بتوانیم با بررسی‌های کارشناسی از مزایای این تکنولوژی استفاده کنیم، از مزایایش محروم بشویم یا اگر به‌فرض این تکنولوژی مضر است، این محرومیت را با فشار‌های سیاسی به جامعه اعمال کنیم و از آن به سود فضای سیاسی خود استفاده کنیم.

به نظر من مسئولان و تصمیم‌گیرندگان کشور باید کاری کنند که بحث‎ها صرفاً توسط افراد متخصص و خارج از فضای سیاسی انجام گیرد. بار عمدة این کار روی دوش علما است تا تصمیم‎گیرندگان.»


تقسیم‎بندی مباحث علمی از حیث ارتباط آن‎ها با سیاست

من این متن را از این حیث که ایشان بار این کار را بر دوش علماء گذاشته است این متن را از ایشان خواندم و می‎خواهم روشن کنم که کدام جنبه بحث بر روی دوش علماست؟ کدام علما؟ آیا علمای اهل سیاست منظور هستند یا علمای دور از سیاست.

چند نکته باید مدّ نظر قرار بگیرد، یکی این نکته که بعضی از مباحث ذاتاً سیاسی هستند مثل بحث ولایت فقیه که یک بحث فقهی و مذهبی و دینی و علمی و سیاسی است و اصلاً متن سیاست است؛ بعضی از مباحث ذوجوانب است و جوانب مختلفی دارد، از یک حیث دینی و مذهبی است و از یک حیث اجتماعی است و از یک حیث سیاسی و این مباحث است که یک مقداری ابهام آفرین است و مشکل‎ساز می‎شود.
 

چگونگی دخالت انگیزه‎های سیاسی در مباحث فقهی

مثلاً فروش نفت مملکت برای اینکه با پولش برای مردم کار شود، این یک بحث فقهی دارد که آیا حاکمیّت مجاز است ثروت‎های زیرزمین را استخراج کند و پولش را خرج کند؟

یک بحث فقهی دارد که به چه کسی بفروشیم و با چه کشور‌هایی معامله کنیم و یک سری بحث‎های سیاسی دارد که اگر یک دولتی فروش نفتش زیاد شود و بعد استفاده کند که دیپلماسی خارجی من چقدر قوی بود که من توانستم رابطه برقرار کنم با این‎همه کشور و آن‎ها حاضر شدند از ما نفت بخرند، چون دولت‎ها در سیاست‎های خارجی مواضعشان متفاوت است.

کسی می‎گوید که ما با اروپا رابطه‌اما را قوی کنیم و کسی می‎گوید که نفت را به آمریکای جنوبی بفروشیم و از آن‎طرف اقتصاد هم به سیاست مربوط است، چون روابط اقتصادی متفرّع بر روابط سیاسی است، اول باید رابطه سیاسی خوب باشد تا وزراء بتوانند قرارداد ببندند و در بسیاری از موارد اقتصاد وابسته به سیاست است و در بسیاری از موارد هم سیاست وابسته به اقتصاد است و لذا ما هم سیاست اقتصادی داریم و هم اقتصادی سیاسی داریم و این‌ها بحث‎های علمی است و دانش مخصوص خودش را می‎طلبد.
 
حالا در داخل کشور عده‎ای می‎گویند نفت بفروشیم و عدّه‎ای می‎گویند که بنباید نفت بفروشیم، چون فروش نفت اگر بالا برود و دلار وارد کشور بشود، وضع مردم رضایت بیشتری از حکومت پیدا می‎کنند و این‎ها مخالف دولت‎اند و می‎گویند که نباید نفت مملکت به فروش رود و پشت فتوای فقهی‎اشان انگیزه‎های سیاسی وجود دارد، ولی روی صحنه می‎گویند که با اروپا نباید ارتباط برقرار کنیم و به کفّار نباید نفت بدهیم.
 

لزوم بررسی و تحلیل سیاسیِ آراء فقهی

پشت بحث‎های فقهی همیشه باید انگیزه‎های سیاسی را هم بببیند، اینکه شخصی اشکال فقهی می‎کند به یکی از رفتار‎های دولت ممکن است پشت این اشکال انگیزه‎های سیاسی دخیل باشد.

حال در بحث تراریخته هم همین مشکل پیش آمده و بسیاری از مسائل سیاسی هست و سیاسی شده و الآن که از این معضل جلوگیری هم نمی‎شود کرد و خیلی از مسائل صنیعاً در آن‎ها دسته‎بندی سیاسی ایجاد می‎شود.

جناب آقای شمس‎بخش می‎گوید که مسائل علمی را باید در اختیار کارشناسان بدهیم و مشخص کنیم که این مسئله فی حدّ نفسه درست است از نظر علمی یا نه و در این جهت‎گیری فقط مصالح و منافع کشور را در نظر بگیریم و فارغ از گروه‎بندی سیاسی بحث کنیم.
 

پیامد‌های سیاسی شدن مباحث فقهی
 
نکته دیگری که باید بیان شود تخصیص اعتبارات به مسئله تراریخته است. وقتی که یک بحث علمی در گروه‎بندی سیاسی می‎افتد قدرت دست هر گروهی که باشد تخصیصی اعتبارات را طوری تنظیم می‎کند که به نفع آن هدف سیاسی خودش تمام شود.
 
مثلاً بخش پژوهش‎ها را بودجه‌اش را کم می‎گذارد و می‎گوید که لازم نیست پژوهش‎گران در این بحث تحقیق داشته باشند، امّا اگر این حرکت علمی و پژوهشی موافق اهداف سیاسی‎اش باشد حسابی پول خرج می‎کند و هیئت علمی می‎گذارد و مؤسسات تخصصی و علمی در آن زمینه تشکیل می‎دهد و کلّی سرمایه می‏گذارد که آن تحقیق به نتیجه برسد و بگوید که این ما بودیم که تحقیق کردیم و این پیشرفت علمی را در کشور به نتیجه رساندیم.
 

تبیین ماهیت «بیوتروریسم»

بیوتروریسم هم یک بحث دیگری است که جنبه سیاسی دارد و به بحث ما مربوط می‎شود. بیوتروریزم این است که برای ترور فیزیکی شخصیت‎هایی که سازمان‏ های جاسوسی تشخیص دادند که این فرد را باید نابود کنند یا یک جمعیت را باید ضعیف کنند و از بین ببرند از تکنولوژی اصلاح ژنتیک و تراریخته استفاده می‎کنند و این را هم من دیدم که بعضی از آقایان مطرح کرده‎اند.


رابطه بیوتروریسم و تراریخته

از آقای شمس‎بخش پرسیده شده است که آیا ممکن است بعضی از کشور‌ها بر علیه دشمنانشان، از این محصولات به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده کنند؟
 
ایشان در جواب می‎گوید: «لزوم ندارد گیاه یا موجود تراریخته به این منظور استفاده شود؛ موجود غیرتراریخته را هم می‌شود به‌عنوان سلاح استفاده کرد. اگر عامل یک بیماری به کشوری وارد شود، می‌تواند مردم را گرفتار کند. بیوتروریسم ابزاری است که دست خیلی‌ها هست و ممکن است از این مواد بیولوژیکی برای اهداف تروریستی استفاده کنند. ربطی به اینکه تراریخته باشد یا نباشد، ندارد.»

البته من نظرم این است که ربط دارد و جواب ایشان هم یک مقداری سیاسی است و منحصر نیست تروریسم به این بحث تراریخته هم یک ابزاری است که می‎تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد، نسبت عام و خاصّ است و بیوتروریسم یک مصداقی از تروریسم است که دشمن می‎تواند از آن استفاده کند.
 

تبیین جهت‎گیری صحیح فقه در بحث تراریخته

حالا نکته‎ای که من به نظرم می‎آید این است که ما از موضع حوزه چه دیدگاهی را باید در بحث تراریخته انتخاب کنیم؟ این بحث‎ تراریخته و امثال آن بحث‎هایی است که حوزه به آن نپرداخته و لازم است به آن پرداخته شود. مسیر تصمیم‎گیری‎های دولت و مجلس باید با همین آراء فقهی روشن شود و علماء متأسفانه به بحث‎های عبادات بیشتر پرداخته‎اند و به این مباحث توجّه ندارند.


رابطه آیه نفی سبیل با مبحث تراریخته

نکته دیگر رابطه بحث «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» است که این آیه در بحث تراریخته چه جایگاهی دارد؟ آیا می‎شود گفت، چون بحث تراریخته از کفّار به دست ما می‎رسد می‎شود گفت که به این جهت استفاده از تراریخته ممنوع است؟

اگر بخواهیم این‏طور بحث کنیم که همه چیز حرام می‏شود، عینک و شیشه عینک و اصلاً کل زندگی را حرام می‎کند و ما اصلاً با این تفکّر حرام داریم نفس می‎کشیم.


لزوم همسویی علمی با کشور‌های پیشرفته
 
ژاپنی‏‌ها گفته‎اند درست است که ما ارتش نداریم و آمریکا قدرت نظامی دارد، ولی ابرقدرت ما هستیم برای اینکه در اتاق دفتر رئیس جمهور آمریکا روی دستگاه‎های ارتباطی‎اش عبارت «ساخت ژاپن» درج شده است. ژاپنی‎ها گفته‎اند هیچ خانه‎ای در کره زمین پیدا نمی‎کنید الا اینکه یک محصول ژاپنی در آنجا هست.

به هر حال وقتی وضعیّت این است ما هی بگوییم که این‌ها علمشان را از اهل بیت ما گرفته‎اند و از این‏گونه سخن‏ها کاری از پیش نمی‏رود و ما هم باید به جرگه این مباحث علمی پیوند بخوریم.

من معتقدم در این مسائل باید تلاش کنیم فارغ از تعصّبات سیاسی سعی کنیم با انصاف قول مقتضی را قائل شویم، کاری که شیخ انصاری و امثال ایشان کرده‎اند که پس از نقل اقوال مختلف، منصفانه موضع‎گیری کرده‎اند.

پس ما باید اولّا در مسائل جدید موضوع شناسی دقیق داشته باشیم و نباید با صرف برخورد با یک موضوع جدید عجولانه حکم صادر کنیم؛ برخی در مسائل جدید به محض برخورد با یک موضوع جدید آن‎را مصداق تسلط کفّار قلمداد کرده‎اند و گفته‎اند مسائل اصلاح ژنتیک مصداق نفی سبیل است و نباید سراغ آن رفت.

به بعضی وقتی که آراء کانت و دکارت را گوشزد می‎کنیم، می‎گویند این‌ها نجس‎اند و نباید در رابطه با آن‎ها سخن گفت، این طرز تفکّر اشتباه است. صریح آیه قرآن است که می‎گوید: «الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ» با توجه به اینکه الف. و لام در این آیه که بر سر کلمه قول درآمده است، الف. و لام جنس است شامل هر قول و تفکّری می‎شود و انسان باید قول‎ها و تفکّرات را بررسی کند و سپس قول پسندیده را انتخاب کند.

به هر حال در بحث تراریخته باید فارغ از هرگونه جهت‎گیری سیاسی این قضیه بررسی شود. در این قضیه هیچ طرف آن یقینی نیست و کسی هم منکر ضرر‌های آن نیست لذا باید دقیق موضوع‏شناسی شود و همچنین از حیث حکمی نیز باید بر روی این مسائل عنایت بیشتری شود./905/422/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۶:۵۵
طلوع افتاب
۰۶:۱۱:۳۹
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۵۴:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۱۳:۱۱